Rouwen doe je zo: 10 tips om een verlies te verwerken 😪

Sinds ik 2 maanden geleden onverwacht geconfronteerd werd met het overlijden van mijn geliefde, krijg ik van veel mensen tips en trucs hoe hier mee om te gaan. De meest uitzonderlijke: ga naar de hoeren. Helaas, contactberoepen zijn verboden door Rutte.

Het lijkt er op dat iedereen weet hoe je moet rouwen.
“Ja, dat hoort er bij hè,” zucht iemand dan.
Of: “Ik weet wat je doormaakt.”
No offence, maar ik denk niet dat iemand weet wat ik doormaak.
Ik weet het zelf amper en heb het beste uitzicht op m’n Shen.
“Kom op joh, het is al weer even geleden. Time to move on!”
Maar waarheen en vooral waarom? De basis van mijn bestaansrecht is weggeslagen. Er is niet veel meer over van wie ik eerst was. Moet mezelf opnieuw zien uit te vinden. Hoe doe je dat? Ook geen kant-en-klaar antwoord op.

Laat je 💖spreken

Rouwen
Wat een enorm rotwoord is dat.
Net als dat andere woord.
In het begin zei ik altijd snel: “Zeg dat ene woord alsjeblieft niet tegen me.”
“Gecondoleerd joh. Welk woord?”
Dat woord dus.
Zeg: “Het spijt me voor jou, voor jullie. Had niet zo moeten zijn.”
Zoiets. Wees origineel.
Laat je Hart spreken.

10 tips

Als materiedeskundige heb ik proefondervindelijk een aantal tips voor mede-nabestaanden in de beginfase van verliesverwerking. Klinkt al weer een stuk leuker dan rouwen toch? Laten we het zo zeggen: er is geen juiste manier van verlies verwerken. Iedere mens is anders, ieders verlies is anders. Dus het zijn maar tips.

 

Dit zijn ze, 10 tips om te rouwen:

  1. Huil. Zo veel als je kunt, wanneer je maar kunt. Huil in de supermarkt, thuis op de bank, bij het tankstation, in het bos, terwijl je koffie zet of de slaap probeert te vatten. Het verdriet helpt je met loslaten. Om ruimte te bieden aan een nieuwe periode 😭
  2. Eet voldoende.  Zorg voor een goed ontbijt, desnoods op z’n Chinees, een verantwoorde lunch en mooi diner. Het geeft ritme aan je dag en je hebt wat te doen 🥣
  3. Ga naar buiten. Mijn huisarts zei: “Frisse lucht kan helend werken”. Je verdriet sjokt toch wel achter je aan. Buiten word je afgeleid.  Zie je andere mensen, dieren, bomen. Het helpt, heus 🌳
  4. Vraag hulp. Als je vastloopt, schakel dan je huisarts of een andere zorgprofessional in. Zij kunnen jouw verdriet begrijpen en weten ‘best practices’ om in rustiger vaarwater te komen 👩‍⚕️
  5. Praten helpt. Ik zorg dat ik iedere dag wel 1-2 mensen, vrienden of familieleden, spreek. Ik bel ze. Ze bellen mij of komen langs. Alles netjes volgens de corona-regeltjes. Al is een arm om je schouder op 1.5 meter een heuse uitdaging ☎️
  6. Koop iets leuks. Ik weet het: materie, lekker belangrijk. Maar is ook weer een afleider 🎁
  7. Misschien ben je niet zo van de pen. Probeer het toch eens! Er zijn miljoenen goeroes die zeggen dat schrijven helpt. Niet alleen nu. Altijd. Je krijgt toegang tot je geest. Wordt gedwongen structuur aan te brengen. Je hoeft het niemand te laten lezen en kunt het na afloop ook weggooien. Het lucht op 🎈
  8. Leidt jezelf af. Het zit al verborgen in de vorige tips. Het verdriet, de rouw, hangt als een donkere wolk boven je hoofd. Als je stil in een hoekje gaat zitten, wordt die wolk een vette onweersbui en kan het verdriet je verzwelgen. Hier help je jezelf niet mee. Dus ga iets doen. Iets wat je altijd al deed. Of iets nieuws. Bij mij is dat klussen in huis. Vindt de Praxis ook een goed plan 🛠️
  9. Houdt een dag/nachtritme aan. Het kan verleidelijk zijn. Overdag slapen en ’s nachts denken, wakker liggen. Door een aantal tips te combineren, kun je ervoor zorgen dat je voldoende moe bent om een paar uur te slapen. Slapen is helen 😴
  10. Vergeet niet te lachen. Misschien zie je nu nog geen uitweg. Niemand weet hoe lang een ‘rouwproces’ duurt. Je kent vast die tegeltjeswijsheden, zoals: na regen komt zonneschijn. Maar heb je betere opties? Nou dan! Lach naar de wereld en de wereld lacht naar jou ⛅

Bonustip: uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat je positievere emoties ervaart als de omgeving warm is. Dus stook je kachel flink op, sta oneindig lang onder de warme douche en ga slapen met een kruik. Goed voor jezelf zorgen is nu jouw hoofdprioriteit. Straks mag je weer lanterfanten 😉

Hou je taai, dan doe ik dat ook 😘




Happy Hara biedt shiatsu massage voor jou. Mijn specialiteit is shiatsu voor emotionele klachten zoals slapeloosheid en stress.

Lid van Shiatsu Vereniging Nederland

Shiatsu Vereniging Nederland

Happy Hara is aangesloten bij de Shiatsu Vereniging Nederland. Hierdoor worden behandelingen (deels) vergoed uit de aanvullende zorgverzekering.
Happy Hara staat ingeschreven bij de KVK in Rotterdam onder nummer 70545200

Plaats een reactie