Wat kun je zelf doen aan een moeilijke stoelgang?

Even wat wetenswaardigheden op een rij: 1 op de 3 mensen heeft last van constipatie, het komt zowel voor bij oudere als jonge mensen en meer bij vrouwen dan bij mannen. Al met al hebben we het dus over een kleine 5 miljoen Nederlanders die moeite hebben met hun grote boodschap. Hieronder wat tips en trucs om je darmen in beweging te zetten.

Snelle tips voor een betere stoelgang

Allereerst in de categorie voor de hand liggend:

  • Beweeg: je lichaam is een dynamo en heeft beweging nodig om de voedselverwerking en peristaltiek in je dikke darm op gang te houden. Nee niet direct inschrijven bij de fitnessclub, maar wat wandelen, fietsen, yoga volstaat. Of ga gewoon je huis  schoonmaken.
  • Ontbijt, lunch en diner goed. Vanuit de vijf elementen voeding betekent dat: zorg dat meer dan de helft van je voeding warm is. Soep is altijd goed!
  • Vermijd frisdranken en koud water. Je Maag moet alle koude toevoer op lichaamstemperatuur brengen. Dat kost energie die beter voor je stoelgang ingezet kan worden. Zorg wel dat je voldoende drinkt op een dag. We bestaan voor een groot gedeelte uit water; zorg dat je dat voldoende aanvult.
  • Vezels, vezels, vezels. Eet fruit en groente in overvloed. Eet desnoods alleen gemaksfruit en groente die je lekker vindt. Ik hoor je denken ‘Waar zitten die vezels dan in?’ Verdiep je daarvoor in de vezelmeter van de MDL-stichting. Tipje sluier: avocado’s staan weer eens bovenaan  😉 .
  • Beperk je vleesinname omdat dit moeilijker voor je lichaam is om te verwerken.
  • Regelmaat. Vermijd eten na 20.00 uur. Je lichaam is dan bezig het voedsel van die dag te verwerken en wil niet lastig gevallen worden met nieuwe toevoer. Als je dan toch iets wilt eten, kies dan voor iets licht verteerbaars en niet voor een vette hap. Slaap je ook nog eens beter.
  • Kauw je eten. Je mond is het voorportaal van je maagdarmkanaal. Klinkt niet gezellig, is toch zo. Jij kunt je maag helpen voedsel beter voor te verteren. In mindfulness-tradities moet je soms minimaal 50x kauwen, dat is misschien wat te veel gevraagd. Maar drie keer kauwen en doorslikken zorgt vroeg of laat stroomafwaarts voor problemen. Als je langer kauwt, geven hormonen ook eerder een seintje aan je hersenen dat je voldaan bent.
  • Eet met aandacht. Leg de krant, tablet of tv opzij en concentreer je op het eten. Ook hierdoor zul je je sneller voldaan voelen.
  • Uiteraard is een glas lauw water op de nuchtere maag ook nog altijd een goeie aanjager van de darmen.

Zee van vloeistoffen

In de traditionele Chinese geneeskunde wordt het lichaam opgedeeld in drie delen: de Bovenste, Middelste en Onderste warmer. In de Middelste Warmer bevinden zich Maag en Milt. Dit wordt ook wel het moeras genoemd. Hier bevindt zich de ‘Zee van Vloeistoffen’, de soep van wat je eet en drinkt. Hier wordt energie (Gu qi) geproduceerd en verspreidt door het lichaam.

Riool

Vanuit westers perspectief wordt in de maag het voedsel chemisch afgebroken zodat de dunne darm er de voedingsstoffen uit kan halen. Onbruikbare stoffen gaan richting dikke darm in de onderste Warmer, ook wel het riool. In de dikke darm wordt water uit de bijna-klaar-ontlasting getrokken. Als de brij te lang in de dikke darm blijft zitten, wordt er te veel vocht uit onttrokken en wordt je ontlasting te hard en daardoor moeilijk uit te drijven.  Dit verklaart ook waarom voldoende drinken zo belangrijk is.

Hara massage

Je kunt je stoelgang verbeteren met massage, bijvoorbeeld van je hara (buik). Je hara vertelt iets over de energie van je organen. Onder je hara liggen je darmen dus is het niet zo vreemd dat massage je darmen in beweging brengen.  Ik had natuurlijk zelf een filmpje kunnen maken, maar Linday Roseheal geeft zo een mooie demo en lacht daar zo blij bij, dat ik dat niet zou kan overtreffen.

Gouden regels bij zelfmassage van je hara:

  • beweeg van rechts naar links,
  • oefen matige druk uit, het moet niet pijnlijk zijn
  • Houd je buik ontspannen en probeer er ook van te genieten.

Drukpunt voor constipatie: Dikke Darm 4

De dikke darm meridiaan loopt van je wijsvinger, over je arm naar je neus en beinvloedt de werking van de dikke darm als orgaan. Dikke Darm 4 (Hegu) is hét punt voor loslaten. Zowel van gedachten als materiele zaken, zoals je ontlasting.

Waar vind je dit punt?

Je vindt Dikke Darm 4 door de duim en wijsvinger tegen elkaar aan te leggen. Er vormt zich dan een heuveltje aan de onderkant van je duim. Zoek het hoogste punt van dit heuveltje op met je andere duim. Houd je vingers aaneengesloten en masseer het punt met je duim voor circa 1 minuut. Voer de druk langzaam op. Herhaal aan de andere kant. Bij dit punt hoort altijd een belangrijke waarschuwing: niet gebruiken tijdens zwangerschap in verband met de sterk afdrijvende werking. In deze video legt Michael Reed het nog even uit en demonstreert ook een andere druktechniek.

Nog een drukpunt voor constipatie: Du Mai 1

Alan Mandall noemt Du Mai 1 als het belangrijkste punt voor stimulatie van stoelgang. Du Mai 1 ligt onder je perineum, dus is wel een beetje private place. Ook Peter Deadman van a Manual of Acupuncture,  noemt dit punt voor ‘disorders for defecatation’. Misschien moet je even wennen aan de locatie, maar…als het helpt dan zijn alle middelen geheiligd toch?

Uitsmijter Dikke Darm 11 en Maag 36

Constipatie wordt in de Chinese geneeskunde uitgelegd als hitte in de Dikke Darm. Door de hitte verdroogt het vocht en krijg je een moeilijke stoelgang. Hét punt om hitte in het lichaam te verdrijven is Dikke Darm 11. Je vindt dit punt aan de buitenkant van je elleboog. Cindy Black laat het even zien.

Daarmee ben je er echter nog niet, want Dikke Darm 11 kan wel extra energie gebruiken om zijn energie door het lichaam te verspreiden. En die energie komt van Maag 36: Zu San Li. Die vind je hieronder.

Voor alle punten geldt: verwacht niet direct resultaat. Herhaal je doe-het-zelf-shiatsu zo vaak mogelijk op een dag en neem ook de algemene anti-constipatie-tips in beschouwing. Als constipatie te lang duurt, neem dan contact op met je huisarts.

Constipatie en shiatsu

Ik zeg het maar meteen bij: constipatie is niet mijn specialisatie, maar ik kan je uiteraard wel een perfecte haramassage geven. Lijkt dit je wat, neem dan contact met mij op.




Happy Hara staat ingeschreven bij de KVK in Rotterdam onder nummer 70545200
Lid van Shiatsu Vereniging Nederland

Shiatsu Vereniging Nederland

Ik ben aangesloten bij de Shiatsu Vereniging Nederland. Hierdoor worden behandelingen (deels) vergoed uit de aanvullende zorgverzekering.