Laat je Hout bewegen!

In onze yange samenleving kun je er bijna niet om heen: woede, boosheid, verontwaardiging, frustratie. Van jezelf of van anderen. Je moet op je tenen lopen om niet op iemands tenen te staan. En dat triggert juist je eigen korte lontje.  Volgens de oude Chinezen zijn dit tekenen van qi-stagnatie. Meer specifiek: je Hout-element is uit balans. Wat betekent dit en wat kun je er aan doen?

Ramkoers

Hout is het eerste element van de Vijf-elementen-cyclus. Hout staat voor bewegen, groei, expansie. Hout staat voor daadkracht. Je hebt een plan en je gaat er voor! Ruim baan voor het Hout! Maar wat als je belemmert wordt bij de uitvoering van je plannen? Ben je dan flexibel en wijk je uit naar een andere route of lig je op ramkoers met je omgeving en drijf je niets en niemand ontziend je plannen door?

Hout wil bewegen

Laat je Hout bewegenHet Hout-element is gekoppeld aan de Galblaas en de Lever. Samen vormen ze een onafscheidelijk paar. De Galblaas slaat het gal van de Lever op en geeft dit af bij de vertering van vetten in de darmen. In grote lijnen is dit dezelfde functie als in het Westen. Volgens de Chinezen zorgt de Galblaas daarnaast voor de vrije stroom van qi in het lichaam en ondersteunt hiermee de Lever bij de vrije stroom van Bloed. Verder zijn zowel de Lever als de Galblaas verbonden met de pezen die je lichaam helpen bewegen.

Beslissingen nemen

Op het mentale vlak geeft de Galblaas ons onderscheidingsvermogen. De Su Wen, een van de belangrijkste bronteksten van TCM, zegt: “De galblaas is een ambtenaar die eerlijke beslissingen neemt. Alle 11 organen hangen af van de beslissingneming van de Galblaas”. We kunnen zien wat goed en fout is en heldere besluiten nemen. Als de Hun, het mentale aspect van de Lever, in goeie doen is, helpt hij ons bij het maken van plannen, een richting voor de toekomst. Met nog wat wilskracht van de Nier erbij kan de Galblaas eenvoudig beslissen. We zijn dan standvastig, daadkrachtig, moedig.

Opstijgend Lever-yang

Als de voeding vanuit de Lever echter ontbreekt, beweegt de Hun te weinig. Dit kan leiden tot klachten als melancholie, depressie, humeurigheid, doelloosheid en een onregelmatige menstruatie. Als de Hun te sterk beweegt, ontstaat er frustratie, boosheid, hoofdpijn (vaak aan één zijde) en wazig zicht. In TCM-termen heten deze twee beelden Lever-qi-stagnatie en opstijgend Lever-yang.

Yin-yoga

Wie zijn Lever in balans wil houden, zal dus zijn Hout-element in balans moeten brengen.
Wat kun je zelf doen? De meest eenvoudige is: ga bewegen. Je hoeft niet iedere dag aan de rekstokken te hangen of een halve marathon te lopen. Ga fietsen, wandelen. Niet ver, niet lang. Denk aan het half uurtje bewegen dat nu overal wordt voorgeschreven. Ook yoga is uiteraard goed. Met bijvoorbeeld yin-yoga werk je op een rustige manier aan je flexibiliteit van lichaam en geest. Maakt je Lever en je Galblaas blij :).

Doe het zelf shiatsu

Twee acupunctuurpunten voor doe het zelf shiatsu bij Lever-onevenwicht zijn:

  • Lever2 (Xingjian): dit punt ligt tussen op het web tussen je grote en tweede teen, ‘op de grens van het rode en witte vlees’. Xingjian verdrijft Hitte uit de Lever. Ook een goed punt voor kloppende ‘Lever-hoofdpijn’.
  • Lever 3 (Taichong): Volg vanaf Lever2 met je duim de lijn omhoog, tussen het eerste en twee metatarsaal. Daar waar je deze botjes bij elkaar komen, zit Lever 3. Dit is een belangrijk punt waar veel eigenschappen aan toegeschreven worden. Het zet je Lever-qi in beweging, verminderd Hitte in de Lever en voedt het yin in de lever. Het is net als Lever 2 een prima punt om (aankomende) hoofdpijn te keren.

Wat moet je doen? Zoek de punten op met je duim, druk of roteer zachtjes met je duimtoppen op de punten voor 1-2 minuten.

Maar werkt het ook?

Dat kun je alleen maar zelf ervaren. Voor mezelf geldt: het zou fijn zijn om te kunnen zeggen dat ik altijd helemaal in balans ben. De realiteit is anders. Als ik merk dat ik zelf niet goed in m’n vel zit, helpt het mij om dit vast te stellen. Door van een afstand naar je gedrag en gedachten te kijken ontstaat vanzelf ruimte, kom je los van het moment. En verder houdt m’n dagelijkse yoga-routine (van 10 minuten) m’n lichaam en geest flexibel. Wat écht helpt is natuurlijk een onderhoudsdosis van een goeie shiatsu-therapeut :).