“Denk niet: ze komen wel naar mij toe. Doe moeite voor je klanten”

Bas van der Paardt is ontwerper en merkstrateeg. Hij helpt grote merken bij het vormgeven van hun identiteit en marketing. Ook shiatsu therapeuten kunnen wel wat marketing gebruiken. Bijvoorbeeld om hét probleem van de hedendaagse shiatsu therapeut op te lossen: klanten werven en behouden. Hij deelt zijn strategieën voor succes op de Shiatsu Proeverij. “Ik heb wel het gevoel alsof ik me in het hol van de leeuw begeef,” zegt hij.

“Normaal gesproken geef ik workshops of presentaties bij grotere organisaties. Hierbij staat een business-doel centraal. Meestal een effect dat je in de buitenwereld wilt bereiken, bijvoorbeeld meer naamsbekendheid. Het publiek van De Proeverij is waarschijnlijk yin van aard. Gericht op innerlijk. Minder op uiterlijkheden. Een verhaal over marketing zal in die context een sceptische ontvangst krijgen,” vermoedt hij.

Goedkope trucs

Het is niet alleen een vooroordeel waar hij tijdens de Proeverij mee te maken krijgt. “Ook de rest van de samenleving heeft geen uitsproken warme gevoelens voor mijn beroepsgroep. Zo eindigt de marketeer onderaan in de vertrouwensindex van beroepen. Nog net boven de politici! Ik help organisaties met hun verhaal en het verbeteren van hun dienstverlening zodat ze klanten gelukkig kunnen maken. Ik ben dus wat terughoudend met vertellen dat ik aan ‘marketing’ doe. Dat roept al snel het beeld op van tweedehands autoverkopers, van goedkope trucs.”

Mag ik dat vertalen als ‘ontwikkelaar van een imago’?

“Ik help een beetje,” lacht hij. “Ieder merk, onderneming of persoon roept associaties op, daar hoef je niets voor te doen. Het is mijn vak dat beeld te sturen, invloed op uit te oefenen. Als mensen dan toch een beeld hebben, kun je er maar beter voor zorgen dat dit positief is! Een imago bestaat uit een optelsom van ervaringen. Ik zoek naar de authenticiteit van een organisatie. Waar zijn ze goed in? Waar zit het hart? Wat is de ware kracht van een bedrijf? Dit wil je voor het voetlicht brengen. Die kern match je met wat je voor iemand kan betekenen. Wat is de ware kracht van shiatsu?”

Holistisch

“Ik heb een voorliefde voor de Oosterse manier van denken. Onderwerpen, complexe systemen op een holistische wijze benaderen. Voor shiatsu geldt dat je een mens in een optimale energiestroom wilt brengen, toch? Hier zie ik een parallel met een onderneming. Die kun je ook voorstellen als een lichaam waarbij je vastzittende energieën weer laat stromen. Zowel van binnen als in contact met de buitenwereld.”

Bas van der Paardt

“Het gaat er om dat ze aan jou denken op het moment dat dat opportuun is”

Foldertje

“Die yange kant van de praktijk wordt door therapeuten onderbelicht. Dat zie je vaker bij professionals. Als die geen klanten krijgen, gaan ze dingen doen waardoor ze nóg beter proberen te worden in iets waar ze al goed in zijn. Boeken ze een bijscholing. Terwijl ze beter een foldertje in de bus van de buren kunnen doen.”

Dus een flyer is de oplossing?

“In aanleg is dat een prima idee. Denk ook na over de actieradius van je klanten. Uit onderzoek is gebleken dat mensen voor dit soort diensten gemiddeld niet langer dan 2 minuten in de auto willen zitten. Als je een praktijk aan huis hebt, dan weet je dus waar je klanten wonen. Het gaat er nu nog om dat ze aan jou denken op het moment dat dat opportuun is”.

Aan de slag

“Het is ook de vraag in welke mate je daarbij gebruik moet maken van de term shiatsu, gegeven dat mensen je met onbegrip aanstaren als je dat woord laat vallen. Je kunt beter aangeven dat je ontspanning biedt of verlichting van een bepaald type klachten. Je moet aansluiting vinden met de behoefte van je potentiële cliënten. Hen daarin aanspreken. shiatsu therapeuten moeten hier actief mee aan de slag. Nou ja, moeten. Zou kunnen.”

Heb jij hiervoor een Gouden Tip?

“Ha, die Gouden Tip komt natuurlijk straks! Maar het is belangrijk dat je nadenkt over de volgende stap en in actie komt. Marketing is een proces, een systeem. Stel, je geeft iemand een kaartje, zorg dan voor een follow-up. Bel er achteraan. Iemand stelt je een vraag via je website: zorg voor een follow-up. Denk niet: ik ben goed genoeg, dus ze komen wel naar me toe. Mensen, je klanten, willen gekend worden, gezien. Doe moeite voor ze. Wees niet bang dat het opdringerig is. Ze verdienen jouw massage. Laat die energie maar stromen”.


Op de Shiatsu Proeverij van 2 maart 2019 geeft Bas de workshop ‘9 strategieën om van je praktijk een succes te maken’.  Meer info: www.vanderpaardt.com

Wil je weten welke bekende en minder bekende sprekers je verder op de Shiatsu Proeverij kunt verwachten, bekijk dan het volledige overzicht met trainers.

Shiatsu lovers opgelet: de Proeverij komt er weer aan!