10 x snel en makkelijk ontspannen

Ben jij ook altijd druk en onderweg? Het gevoel dat je eigenlijk niet toekomt aan de écht belangrijke dingen? Probeer dan eens deze 10 tips om snel en makkelijk te ontspannen

1. Beweeg

Wandel, fiets, zet vrolijke muziek op en dans. doe wat kan. De Chinezen weten het. De westerse medici zijn er ook van overtuigd: wil je lekker in je vel zitten, dan is bewegen een must. En nee, je hoeft niet direct de sportschool in of een marathon te lopen. Gewoon wandelen in een rustig tempo is prima. Je lichaam heeft die beweging nodig om de spieren en pezen soepel te houden. Je geest heeft de beweging nodig om ruimte te maken.

2. Adem

In de Oosterse tradities wordt de adem gezien als sleutel naar de geest. Wil je je bewust ontspannen, breng dan je aandacht naar je ademhaling. Sluit je even af voor externe prikkels. Sluit je ogen en adem in, het liefst door je neus. Volg je ademhaling langs je neusvleugels, langs je keel, naar je borstkas en naar je buik. Adem uit en volg de terugweg van je adem. Dit kun je altijd en overal doen. Zelfs als je met iemand in gesprek bent. Hoe vaker je het doet, het makkelijker het wordt.

10 tips om snel en makkelijk te ontspannen

3. Buig

Ok, het is eigenlijk een combi van tip 1 en 2, maar daarom niet minder waardevol en zo lekker simpel. Zoek een plek uit waar je in alle rust deze oefening kan doen. Zorg dat je je ergens aan vast kunt houden, voor je evenwicht.

Sta rechtop, maak jezelf lang, adem diep in. En op de uitademing buig je voorover vanuit je heupen. Je armen en handen langs je lichaam neem je mee in de richting van de grond. Ga tot waar het prettig voelt. Adem even door in de uiterste stand die toch nog prettig voelt.

Kom dan op een inademing weer rustig overeind. Herhaal dit een keer of 5. Je zult verstelt staan hoe je van zoiets simpels opgefrist raakt.

4. Neem een douche

Verwen jezelf in het begin met warm water maar ga steeds meer naar koud toe. Zorg vooral dat je rug en nek, de Tai-yang zone, flink kunnen afkoelen. Je hoeft geen ice(wo)man te worden, maar zoek wel je grenzen op. Wees geen softie voor het maximale effect. Ook hier geldt weer dat je lichaam gewend raakt aan kouder water. Werkt op termijn ook weerstandverhogend. Geen zin om te douchen? Neem dan een voetenbad. Bij warm weer een koud voetenbad en omgekeerd. Je aandacht en daarmee je energie gaat naar je voeten. Het maakt je hoofd leger.

5. Neem een siësta

Niets is zo fijn als een power nap na de lunch. Of gewoon een uitgebreid middagdutje. Je bent even gereset en hebt weer nieuwe energie voor de rest van de middag en avond. Als je merkt dat je ’s avonds moeilijker in slaap kunt komen, maak je siësta dan korter.

10 x snel en makkelijk ontspannen

6. Lach

Het klinkt belachelijk maar toch is het zo. Als je glimlacht, ontspant je gezicht en denken je hersenen dat je het naar zin hebt. Hierdoor komen er hormonen vrij, die een positieve invloed hebben op je stemming. Lach dus vaak 🙂

7. Drink/eet/maak iets heel lekkers

Je weet vast wel een gerecht of drankje wat je heel lekker vindt, maar waar je jezelf de tijd niet voor gunt omdat het veel tijd kost of omdat je de ingrediënten niet in huis hebt. Maak er jouw haalbare doel van om jezelf te verwennen met die ene heerlijke pastasalade, smoothie of oma’s appeltaart. Geniet van het bereiden en geniet van het nuttigen. Zet al je zintuigen in!

8. Ga offline

Deze is misschien wel het moeilijkst in de digitale tijd. Omdat we constant bezig zijn met email, Whatsapp, Facebook en altijd & overal bereikbaar willen zijn, blijf je in je hoofd hangen. Kijk eens wat het met je doet als je je telefoon een tijdje uit of op stil zet. Je geest wordt dan minder ‘event driven’. Na afloop van je smartphone-retraite heb je bovendien extra veel berichten.

10 tips om snel en makkelijk te ontspannen

9. Ga de natuur in

Stap even uit je hoofd en maak een wandeling door een park of bos, waai lekker uit aan het strand. De natuur is onze oorsprong en haar tragere ritme brengt ons altijd ruimte voor rust en contemplatie. Je zult merken dat je na een bos- of strandwandeling weer meer energie hebt.

10. Gebruik een affirmatie

Affirmaties zijn korte kernachtige zinnen die je een paar keer per dag voor jezelf herhaalt. Door affirmaties voedt je je geest met positieve gedachten en gevoelens. Dit werkt door in je houding en in je lichaam. Voor meer ontspanning kun je bijvoorbeeld denken ‘ ik zit lekker in m’n vel‘ of ‘met elke inademing krijg ik meer rust‘. Verzin een affirmatie die goed voelt, die bij jou past en ga er mee aan de slag. Kijk wat het met je doet! Wat heb je te verliezen?

Heb je zelf een goeie tip voor instant ontspanning? Laat het dan even weten.

Happy relaxing!

P.S:
Alles geprobeerd, maar toch geen rust kunnen vinden? Shiatsu helpt om een diepe staat van ontspanning te bereiken en je lichaam en geest te revitaliseren. Neem contact met me op als je wilt weten of het iets voor je is.

Foto siësta couple: Anthony Mapp




Happy Hara is een praktijk voor shiatsu massage in Rotterdam
en staat ingeschreven bij de KVK Rotterdam onder nummer 70545200.